STRAIPSNIAI
​​​  

2020 07 10     bernardinai.lt


​​    ​
Artimasis serga depresija. Kuo galėtumėte jam padėti?


Unsplash.com nuotrauka

  
Nenuostabu, kad depresija sergančiam žmogui yra sunku išgyventi ligos paūmėjimus, tačiau lygiai taip pat kenčia ir šalia esantys žmonės: tie, kurie juo rūpinasi ir myli. Depresija dažnai ardo sergančiojo saitus su „išoriniu“ pasauliu ir žmonėmis, kurie jį supa. Įnirtingai ieškodami būdų, kaip padėti savo mylimam žmogui, pastebite, kad galbūt jis netgi nenori jūsų pagalbos. Norite „sutvarkyti“ iškilusią problemą, tačiau išgydyti kitą žmogų nėra jūsų užduotis ir nėra jūsų kompetencija. Tad ką daryti? Nors ir negalite gydyti artimojo, tačiau taip pat neturėtumėte nuvertinti to, kad galite prisidėti prie jo gerovės ir pasveikimo savo veiksmais ir žodžiais. Pabrėžkite, kad „vilties visuomet yra“. Vienas iš pagrindinių depresijos simptomų yra beviltiškumo būsena. Žmogus, sergantis depresija, ne tik jaučiasi blogai, bet jam taip pat atrodo, kad ši būsena yra amžina. Viltis yra esmingai svarbi, kad sergantysis galėtų pasveikti. Netgi jeigu jūsų artimajam atrodo, kad vilties nebėra, jūs galite galvoti kitaip. Pavyzdžiui, sakyti: „Žinau, jog dabar galvoji, kad niekas nepasikeis ir visuomet taip jausiesi. Bet juk esu matęs tave įveikiantį ir išgyvenantį tokias sunkias akimirkas. Viliuosi, kad ir dabar tau pavyks. Pereisime šį sunkų laikotarpį kartu.“ Užjauskite. Užuojauta yra sudaryta iš empatijos ir veiksmo. Empatija nereiškia kokio nors žmogaus „gailėjimo“, o veikiau buvimą kartu su juo ir gebėjimą pažvelgti į susiklosčiusią situaciją iš sergančiojo perspektyvos. Empatija tampa užuojauta tada, kai stengiamės veikti kartu su žmogumi, kurį užjaučiame. Visuomet atkreipkite į ženklus, kurie gali signalizuoti apie savižudiškas tendencijas. Daugelis žmonių, sergančių depresija, nenusižudo. Tokia yra statistika, tačiau žmonės, linkę į psichinės sveikatos sutrikimus, visuomet yra rizikos grupėje, todėl svarbu atkreipti dėmesį į tai, kaip žmogus elgiasi ir ką jis kalba. Kalbėkitės apie gydymosi galimybes. Depresiją galima išgydyti. Bandykite su savo artimuoju kalbėtis apie galimybes, kaip jis galėtų gydytis: vaistus, individualią, grupinę terapiją, gyvenimo būdo pokyčius (sportą ar miegą), kurie galėtų padėti. Kaip artimasis jūs neturite diagnozuoti ar sugalvoti gydymosi plano, bet galite pasidalinti savo žiniomis apie tai, kas galėtų padėti žmogui. Pasiūlykite savo konkrečią pagalbą. Paūmėjus depresijai, netgi labai savarankiškas ir atsakingas žmogus gali patirti sunkumų atlikdamas pačias paprasčiausias užduotis (paskambinti gydytojui, susitarti dėl susitikimo su psichologu, nuvykti į susitikimą, jeigu dėl jo susitarė). Sergantysis depresija gali nesugebėti jums atsakyti į labai abstraktų klausimą: „kuo galėčiau padėti?“ Geriausia siūlyti savo pagalbą klausiant konkrečiai: „Galbūt man su tavimi pabūti ir pasėdėti tyloje?“; „Galbūt galėčiau tave nuvežti iki gydytojo ir palaukti?“; „Ar norėtum kartu pasivaikščioti?“   

Akcentuokite mažas pergales. Kai kurie nuolatos bėga vis ilgesnes distancijas ir tuo labai didžiuojasi, tačiau sergant depresija net mažiausias veiksmas yra didžiulis pasiekimas. Tiems, kurie nesusiduria su tokiomis problemomis, sunku suprasti, kokios sunkios būna paprastos kasdienybės detalės tiems, kurie serga. Visuomet galite sakyti žmogui, sergančiam depresija, kad juo didžiuojatės ir suprantate, kaip sunku buvo padaryti kad ir labai mažą dalyką. Pavyzdžiui, atsikelti iš lovos, nusiprausti, išeiti į darbą. Išreikškite rūpestį ir susirūpinimą. Sergantys depresija žmonės dažnai vertina save labai blogai, todėl svarbu išreikšti savo meilę ir pagarbą jiems. Lygiai taip pat svarbu ir reikalinga išreikšti susirūpinimą jų gerove. Dažnai pats pirmasis impulsas, dėl kurio žmonės išbando terapiją arba apskritai pradeda ieškoti pagalbos, yra ne dėl to, kad labai norėtų tą daryti, o dėl to, jog mato savo artimiausių žmonių susirūpinimą jais. Klausydamiesi neteiskite. Sergantieji depresija nori užsidaryti. Tamsa aplink juos atrodo viską apimanti ir bauginama. Sergantys žmonės dažnai yra linkę kitus atstumti, bet niekada negalvokite, kad užsidarymas yra būdas jiems pasveikti. Gebėjimas ir galėjimas pasidalinti tuo, kaip jie jaučiasi, gali tapti išsigelbėjimu. Paklauskite, kaip jis jaučiasi. Jeigu jis jums atsako, jog„nieko nejaučia“, pabandykite savo atsakymą suformuluoti taip, kad jis pasijustų, jog jo klausomasi. Pavyzdžiui: „Atrodo, kad tau turėtų būti sunku, papasakok šiek tiek daugiau.“ Rūpinkitės savimi. Sergantysis depresija nėra blogas žmogus, bet jo elgesys ir simptomai gali varginti aplinkinius, todėl visuomet rūpinkitės savimi. Darykite tai, kas jums įdomu, patinka, kur jaučiatės saugus. Jeigu jaučiate, kad jums sunku, prašykite specialistų pagalbos, visuomet brėžkite ribas ir pabandykite neprarasti savęs. Domėkitės klausimais apie depresiją ir stenkitės nepasiduoti mitams. Gyvenimas ir buvimas su į depresiją linkusiu žmogumi gali būti sunkus. Dažnai ir jums gali atrodyti, jog negalite kontroliuoti situacijos arba kad joje nėra išeities. Vienas iš būdų jausti, kad galite suvaldyti aplinkybes: daugiau domėtis šia liga. Tiek jos simptomais, tiek ženklais, tiek galimais gydymo būdais.

​Parengta pagal PsychologyToday.com
 
  algimantasjuoz@gmail.com
   +370 682 19030
   I-V 9:00-17:00
© PigiosSvetaines.lt